Tuesday, June 24, 2008

Sufi: Discaj Wad Pediatrik HSB




Adik discaj hari ni. Semalam doktor dan misi cam tak endah jer kitaorg nak discaj. Nak balik jaga adik Sufi kat umah. Lagipun seminggu kat sini cuma nak habiskan antibiotik jer.

Semalam aku datang HSB. Nekad, bawa adik dan ibu pulang. Pukul 18:59 aku berjaya keluarkan mereka dari situ. Esok datang semula utk urusan discaj. Tapi Guard yang jaga pintu tu cam takut2 jer nak lepas. "Nanti depa tanya aku nak jawab apa. Mampus aku", keluh Jaga tersebut. Lepas kami keluar kami call Jaga tadi, "kalau depa tanya, bagi nombor henset ni kat depa. Biar kami sendiri yang jawab ngan depa".

Alih-alih, Indah Security staf tadi bagitau yang dengar2 misi nak buat report polis. Lari dari wad. Huhu, seronok ni. Ingatkan tak der apa2. Okay kalau nak kasi kecoh, Elly pun boleh buat report polis apa. Sebab kami tak konfiden dengan doktor muda dan doktor kurang muda yang sama di wad pediatrik tu dan kami syak ada faktor2 menyumbang adik Sufi masuk ICU dulu. Ingat nak lupa macam tu saja. Tapi kalau ada isu kami pun boleh bangkitkan kembali isu lama. Perkara Berbangkit.

Selepas Sufi dirawat di IJN. Barulah kami tau tindak tanduk yang sepatutnya tak berlaku di HSB. Kami mula dapat membezakan antara profesional ataupun tidak. Aku pernah tanya misi-misi di IJN, dapat imbuhan lebih ke? di jawabnya sama saja. dulu akak keje HKL transfer sini tangga gaji yang sama jer. Aku mulanya tak percaya.. ada punya at least naik satu tangga.. hahaha..

Pengalaman dua minggu adik Sufi di IJN dulu mmg membuatkan kami betul2 jadi berani. Sekarang di HSB, staf tak boleh ambil sikap sambil lewa. kena professional. Mula-mula 'Line' adik tercabut, boleh dimaafkan lagi. Kemudian nak buat second 'Line' tapi doktor on-call tu failed. Jadi Elly pun basuh doktor on-call (muda) tu sampai tak menjawab dia. Dah. kitaorg dah tak kasi cucuk kat kaki. Lebam line dulu (ICU) masih belum hilang. Walhal kat IJN tak der kritikal sampai cemtu. Line okay jer.. kemas dan tak selalu berganti. kat IJN aku perasan line adik pernah ada kat tangan dan paha (ke lutut) jer.. yer lah kat kaki tu dah teruk aku tengok

Line --> mula2 tangan. lepas sebelah tangan sebelah lagi. kemudian kaki pulak dia cucuk. kaki kanan habis kaki kiri. Then cucuk kat bahagian kepala plak.. aduh.. kat situ pun dah abis.. cucuk kat leher plak.. jatuh air mata kalau tengok.

Profesionalism... aku pernah tanya adik aku. adik aku Staff Nurse dekat Emergency Room HKL (kalau nak dengar suara dia dail-lah 999 - mungkin kebetulan dia yang angkat bagi pihak hospital). Aku tanya adik, kenapa mak ayah tak boleh tengok time depa buat line? ada banyak jawapannya, cuma yang aku sedih ada jawapan ni. "Untuk protect staff hospital jika tersalah dalam proses tersebut." Apa2pun aku akur sebab aku tak nak adik aku kena saman jika benda tu jatuh atas batang hidung keluarga sendiri.

No comments: