Wednesday, July 2, 2008

Sufi: Satu Tahun


Siti Afifah Sufi Binti Shahadan dilahirkan di Hospital Alor Setar pada 2 Julai 2007 pada jam 4:30 pagi. Ayah pada mulanya berharap ibu pada masa itu akan dipindahkan ke 'family labor room'. "Family Labor Room Penuh", jawab guard selepas ditanya samaada ayah dibenarkan menemani ibu atau tidak untuk menyambut kelahiran Sufi ke Dunia yang Fana ini. "Ada Patient masuk dari pagi tadi belum bersalin-salin lagi", tambah guard tu lagi. Jam waktu tu dah pukul 10:00 malam. Ibu yang tiba dari Hospital Yan dengan ambulans pada pukul 6:30petang belum menunjukkan tanda-tanda sakit untuk bersalin.

Jam dah pukul 12:00 tengah malam. Ayah dah mula gelisah bila ibu lambat2 sekali membalas sms. Dan akhirnya ibu beritahu dah nak masuk labor room ni. Lagi la gelisah ayah di luar pagar wad bersalin tersebut. Dan akhirnya pukul 8:30 pagi baru laa ayah dibenarkan jumpa ibu dan adik Sufi. Alhamduillah. Syukur sangat2 pada Allah. Nama adik telah pun kami bincangkan dan rujuk beberapa buku sebelum itu. Siti bermaksud Puteri. Afifah bermaksud Yang Menjaga Maruah. Sufi merupakan golongan2 yang tawaduq terhadap Allah S.W.T. Sufi juga merupakan satu peringkat mengenal Allah dengan taat, patuh, tunduk, takut dan cintai Allah yang cuba dicapai dengan amalan-amalan wajib dan sunnat dan kebiasaannya golongan tarekat berusaha untuk mencapai tahap tersebut dengan taufik dan hidayah Allah selain mempertingkatkan amalan mereka. Selain dari itu, Afif banyak maksud lain seperti Suci, Yang Berpengaruh dan Punya Harga Diri.

......

Tengahhari ni, dalam talian percuma celcom Ibu tanyakan Ayah nak masak nasi ke tak? Ayah jawab Masak laa, Malam nanti leh makan sama2. Rupa-rupanya Ayah tak dapat tangkap apa yang cuba disampaikan Ibu. Walhal pagi2 lagi Ayah dah cium Sufi ucap Selamat Ulangtahun Kelahiran. dan Sufi juga ada ada sebut dengan kuat "Ayyah" waktu dukungan Ibu tu. Ibu senyum, adik pun senyum. Ayah lagi laa lebar senyum.

Hmm.. napa yer ibu tanya nak masak ke tak? rupa2nya nak ajak makan kat luar. nak celebrate besday adik. hehehehe.. Ibu tanya ayah kat mana? Ayah cadangkan kat Radix Fried Chicken kat Village Mall Sg. Petani. dan ibu setuju.. tunggu yer, nanti ayah pulang pukul 5 nanti.. lagi sejam ni...

Hari ni, gaji terakhir dari company lama akan di masukkan ke dalam akaun Public Bank ayah...

5 comments:

Anonymous said...

SELAMAT ULANGTAHUN 1 SUFI ....
SEMOGA SIHAT MEMBESAR DAN MENJADI ANAK YANG SOLEHAH

nikiysa said...

hepi besday sufi..may allah bless u always...muahsss...

fryshadow said...

Sabarlah dengan dugaan dan ujian dari Allah bro Don :) pape pon.. aku doakan si sufi kecil cepat sembuh..

bila mo dtg ftmsk wat bengkel ? ehhe

rudy bluehikari said...

epi besday sufi...moga sihat hendaknyaaaa...

Kaktiny said...

semoga sufi sihat..

amboi amboi ayah sufi tu.. dh lama kawin pun tak paham2 lagi ker ayat implied meaning si ibu itew?.. (hehehehe)